
Klacht indienen
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening? Bel ons! Onze experts aan de telefoon proberen samen met u direct tot een oplossing te komen. Soms is er iets meer uitzoekwerk nodig. Hierna leest u hoe u een klacht kunt indienen en wanneer u daarop een reactie krijgt.
Wij nemen elke uiting van ontevredenheid serieus
We vinden het belangrijk dat er op een juiste manier met u en uw belangen wordt omgegaan. Daarom horen we het graag als u ontevreden over ons bent. Bijvoorbeeld over de manier waarop u door ons behandeld of geïnformeerd bent. Of over een door ons genomen besluit op basis van het pensioenreglement.
Over uw klacht
U kunt ons bellen, een e-mail of brief sturen, via chat bereiken of tijdens een persoonlijk (video)gesprek.
Vermeld altijd:
- de reden van uw klacht, inclusief toelichting
- uw adres
- uw telefoonnummer
Het helpt als u ook uw pensioen- of werkgeversnummer vermeldt en uw e-mailadres.
Contactgegevens
Voor (oud-)werknemers en pensioengerechtigden:
- Telefoonnummer: 050 522 30 00
- E-mail: deelnemer@bplpensioen.nl
Voor werkgevers:
- Telefoonnummer voor werkgevers: 050 522 40 00
- E-mail: werkgever@bplpensioen.nl
Chat via onze website of stuur een brief naar:
BPL Pensioen
Afdeling Klachten
Postbus 451
9700 AL Groningen
Lees ook ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.
Maximaal 5 werkdagen
We sturen u een ontvangstbevestiging. Uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw klacht. In sommige gevallen bellen we u om na te gaan of we uw klacht goed begrepen hebben.
Maximaal 15 werkdagen
Hebben we uw klacht niet direct telefonisch kunnen oplossen? Dan zorgen de experts van onze pensioendesk dat u uiterlijk 15 werkdagen na ontvangst van uw klacht een inhoudelijke, schriftelijke reactie op uw klacht krijgt.
Lees ook ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.
Maximaal 6 weken
Stuur ons Dagelijks Bestuur binnen zes weken een mail of brief.
Stuur uw brief naar:
BPL Pensioen
Ter attentie van het Dagelijks Bestuur
Postbus 451
9700 AL Groningen
Of mail naar:
- Voor (oud-)werknemers en pensioengerechtigden: deelnemer@bplpensioen.nl
- Voor werkgevers: werkgever@bplpensioen.nl
In ongeveer 8 weken
U krijgt een inhoudelijke reactie na afloop van de eerstkomende vergadering. Anders dan de naam doet vermoeden, vergadert het Dagelijks Bestuur ongeveer één keer per maand. Het kan dus zijn dat een reactie iets langer op zich laat wachten. Daar informeren we u over.
Niet eens met de beslissing van het Dagelijks Bestuur?
Er zijn twee mogelijkheden:
1. U bent het niet eens met een beslissing op basis van het reglement.
- U kunt eerst in beroep gaan tegen de uitspraak bij de onafhankelijke Commissie van Beroep. Na uitspraak van de Commissie van Beroep kunt u eventueel nog in beroep gaan bij de Ombudsman Pensioenen of de burgerlijke rechter.
- U kunt ook direct, zonder tussenkomst van de Commissie van Beroep, in beroep gaan bij de burgerlijke rechter.
2. Uw klacht gaat over iets anders, bijvoorbeeld als het niet eens met de manier waarop u behandeld of geïnformeerd bent.
U kunt rechtstreeks in beroep gaan tegen de uitspraak bij de Ombudsman Pensioenen óf de burgerlijke rechter.
Commissie van Beroep
Stuur binnen 6 weken na de inhoudelijke reactie van het Dagelijks Bestuur een brief naar:
BPL Pensioen
T.a.v. Commissie van Beroep
Stationsweg 1
3445 AA Woerden
Of stuur een mail naar: commissievanberoep.bplpensioen@actor.nl.
Vermeld in uw brief:
- uw naam en adres;
- de datum waarop en een omschrijving van het besluit van het Dagelijks Bestuur, waartegen in beroep wordt gegaan (stuur een kopie van het besluit mee)
- de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit;
- datum en ondertekening
U krijgt een brief zodra de Commissie van Beroep uitspraak heeft gedaan. De commissie neemt in de meeste gevallen binnen drie maanden na ontvangst een besluit.
Ombudsman Pensioenen:
Postbus 93560
2509 AN Den Haag
telefoon: (070) 333 89 65
www.ombudsmanpensioenen.nl
Lees ook ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.
Klacht indienen in stappen
1. Geef uw klacht door: bel, chat, mail of schrijf een brief.
BPL Pensioen
Afdeling Klachten
Postbus 451
9700 AL Groningen
deelnemer@bplpensioen.nl óf werkgever@bplpensioen.nl
2. We sturen u een ontvangstbevestiging. Soms bellen we.
3. U ontvangt een inhoudelijke, schriftelijke reactie.
4. Niet tevreden met onze reactie? Stuur een brief of mail naar het Dagelijks Bestuur:
BPL Pensioen
Ter attentie van het Dagelijks Bestuur
Postbus 451
9700 AL Groningen
deelnemer@bplpensioen.nl óf werkgever@bplpensioen.nl
5. U ontvangt een inhoudelijke, schriftelijke reactie.
6. Niet tevreden met de beslissing van het Dagelijks Bestuur?
Gaat uw klacht over een besluit op basis van het reglement?
Stuur een brief naar:
BPL Pensioen
T.a.v. Commissie van Beroep
Stationsweg 1
3445 AA Woerden
Of stuur een mail naar: commissievanberoep.bplpensioen@actor.nl
U kunt eventueel daarna nog in beroep bij de Ombudsman Pensioenen of de burgerlijke rechter. U kunt ook zonder tussenkomst van de Commissie van Beroep direct in beroep bij de burgerlijke rechter.
Gaat uw klacht over iets anders?
Neem contact op met de burgerlijke rechter of
Ombudsman Pensioenen
Postbus 93560
2509 AN Den Haag
telefoon: (070) 333 89 65
www.ombudsmanpensioenen.nl
Meer weten?
Lees ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.